Etsi sivuilta
Youtube LinkedIn
Ajankohtaista_syksy2015

Suomeen ensimmäinen opintojakso tubettamisesta

23.3.2016
YouTube-tekijät eli tubettajat ovat nuorille esikuvia siinä missä muutkin julkisuuden idolit. Muihin idoleihin verrattuna tubettajan ja katsojan välinen suhde on poikkeuksellinen, sillä sosiaalinen media tekee siitä vuorovaikutteisen. Ammattitubettajat tuottavat laadukasta sisältöä erilaisista aiheista, kuten urheilu, viihde, pelaaminen, tekniikka ja lifestyle. YouTubesta on tullut nuorten tapa jakaa, tehdä, kokeilla ja kokea asioita.

Ilmiöön ovat reagoineet nyt myös koulut. Mikkelin ja Kymenlaakson ammattikorkeakoulut julkistivat tällä viikolla yhdessä YouTube-videoverkosto Töttöröö Networkin kanssa avoimen ammattikorkeakoulun Tube haltuun -opintojakson syksylle 2016. Opettajina toimivat maan kuulut ammattitubettajat MariieVeronica, Herbalisti, Justimusfilmsin Sami Harmaala ja Lakko.

“YouTube on nuorten keskuudessa suosituin some-kanava, jota hyödynnetään yhä enemmän myös markkinointiviestinnässä. Nuorista puhutaan diginatiiveina, mutta tutkimusten mukaan he käyttävät some-kanavia usein lähinnä yhteisöllisesti omissa porukoissaan ja omalla kielellään. Korkeakouluissa ei ole osattu riittävästi reagoida siihen, miten some-kanavia voidaan opettaa hyödyntämään työkäytössä. Silti tällaista osaamista odotetaan monissa organisaatioissa ja tehtävissä.” Kertoo YouTube-videoverkosto Töttöröö Networkin toimitusjohtaja Joona Haatainen.

YouTube-ammattilaiset ohjaavat ammattikorkeakoulussa

Suomen ensimmäisessä YouTube-ammattilaisten toteuttamassa opintojaksossa perehdytään alati muuttuvan some-kentän mahdollisuuksiin ja riskeihin sisällöntuottajan näkökulmasta. Aihetta lähestytään käytännönläheisten työkalujen kautta, ammattitubettajien kokemusta ja osaamista hyödyntäen. Tähtitubettajat laativat opintojakson sisällön yhdessä ammattikorkeakoulun asiantuntijoiden ja verkostonsa tuella.

Opintojakson yksi taustavaikuttajista on markkinointiviestintätoimisto OMD Finlandin Creative Director Kristiina Railo, joka tarkkailee aitiopaikalta mediakulutuksen muutosta. “YouTube on merkittävä media sekä tavoittavuuden että vaikuttavuuden kannalta, ja on erittäin tärkeää, että korkeakouluissa on tämän päivän kanavasuunnittelu mukana”, toteaa Railo.

Opintojakso on kolmen opintopisteen laajuinen. Ammattikorkeakoulun viestinnän opettajat ja media-asiantuntijat ohjaavat opiskelijoita muun muassa videotyöhakemuksen teossa ja kuvaus-, valaisu-  ja äänitekniikoissa. ”On hienoa, että pääsemme toteuttamaan ensimmäisinä Suomessa näin kattavan, tubettamiseen keskittyvän opintojakson yhdessä Suomen huipputubettajien kanssa. Opintojakso on kaikille toisen asteen opiskelijoille, lukiolaisille ja ammattiopistoissa opiskeleville, ilmainen ja jakso toteutetaan verkko-opintoina.” toteaa viestintä- ja markkinointipäällikkö Tiivi Pukkila-Nupponen.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen

http://www.vahva.fi/tubehaltuun/

https://www.lyyti.fi/reg/Tube_haltuun_3_op_1531

Kymenlaakson ja Mikkelin ammattikorkeakoulut
Tiivi Pukkila-Nupponen, viestintä- ja markkinointipäällikkö, puh. 040 521 1809

» Takaisin listaan

Student | Staff  
Katso kaikki bannerit »